Razumevanje i kreiranje biznis plana i znanje kada je on potreban je od suštinske važnosti za stvaranje uspešnog poslovanja. Često može biti izazovno shvatiti koju vrstu plana koristiti, kada i kako ih najbolje strukturirati. Pročitaj tekst do kraja i saznaćeš bitne delove biznis plana tj. šta sve on treba da sadrži i čemu služi.
Šta je biznis plan?
Biznis plan je formalni dokument koji sadrži ciljeve kompanije i strategije potrebne za postizanje tih ciljeva. On predstavlja plan za upravljanje budućnošću kompanije. Svrha biznis plana je da pruži odgovor na ključno pitanje: „Kako da moje poslovanje bude uspešno?“
Svrha biznis plana je da definiše strategije za profitabilan rast tokom dužeg perioda, često se izrađuje za period od 12 meseci do tri godine i obično sadrži:
- Razumevanje ciljnog segmenta kupaca, njihovih želja i stvarnih potreba
- Razvoj novih proizvoda ili unapređenje postojećih koji će zadovoljiti kupce
- Izvore prihoda
- Načine za upravljanje troškovima i rizicima
Svrha biznis plana je da upari identifikovane prilike sa raspoloživim resursima, definiše taktike i usmeri aktivnosti za realizaciju strategije. Služi kao vodič i usmerava različite oblasti poslovanja kako bi se osiguralo da svi rade sa istim ciljem, a to je ostvarenje strategije.
Ko ne zna u koju luku plovi, njemu nijedan vetar nije povoljan.
Seneka
Kada treba da pravim biznis plan?
Kompanije koriste biznis plan za uspostavljanje i praćenje kontinuiranog poslovnog rasta, ostajući pri tom konkurentne u postizanju zacrtanih ciljeva.
Kompanije izrađuju poslovne planove obično za:
- Sticanje početnih investicija za novu poslovnu ideju ili start-up
- Planiranje rasta na tržištu (za postojeće kompanije)
- Razvoj novih proizvoda/usluga ili unapređenje postojećih
- Pripremu za akviziciju
- Pripremu za prodaju svoje kompanije
- Sticanje ili održavanje konkurentske prednosti
- Procenu alokacije resursa radi postizanja strateških ciljeva
Kompanije koje traže finansiranje imaju potrebu za biznis planom kako bi investitorima pokazale snagu kompanije i ukazali na njen potencijal kao opravdanu investiciju.
Šta treba da sadrži biznis plan?
S obzirom da biznis plan obično definiše kako će se kompanija promeniti/prilagoditi kako bi postala konkurentnija u budućnosti, on obično uključuje sledeće elemente:
- Persone kupaca i razumevanje njihovih problema – kako doći do njih i kako ih uslužiti
- Razumevanje konkurencije i njihovog poslovnog modela
- Pregled dosadašnjih finansijskih performansi
- Ciljeve
- Strategije
- Predlog vrednosti za kupce
- Način prodaje i kanale distribucije
- Marketinške taktike (uključujući 4P ili 7P marketing miks)
- Operacije
- Finansijsko planiranje
- Članove tima
- Potencijalne pretnje i izazove
- Taktike za sprovođenje plana
Biznis plan je efikasan način praćenja napretka jer uspostavlja ciljeve u svim oblastima poslovanja; od prodaje i troškova do regrutovanja osoblja i finansijskih potreba. Jednom uspostavljeni, ovi ciljevi postaju ciljevi učinka na osnovu kojih se može meriti uspešnost rada zaposlenih.
Ispravan biznis plan sadrži:
- Jasne, realne (a neretko i optimistične) ciljeve koje želiš da dostigneš
- Najbolju strategiju za postizanje ciljeva u odnosu na konkurenciju
- Dovoljno detalja o taktikama i aktivnostima potrebnim za prevođenje strategije u akciju
- Metode za proveru da li realizacija plana ide kako je očekivano
Ciljevi govore o tome „Gde želimo da budemo?“
Kakav je plan rasta? Ovde treba izgraditi specifične i merljive ciljeve biznis plana. Dobri ciljevi su kvantifikovani u odnosu na vremenske okvire.
Strategija znači „Kako da stignemo tamo?“
Strategija rezimira kako ispuniti ciljeve. To je najkraći deo plana, ali nesumnjivo najvažniji, jer daje smer za sve naredne taktike. Odgovara na pitanja koja uključuju: kako se postavljamo da bismo stekli konkurentsku prednost? Kako ćemo postići ciljeve biznis plana?
Taktike su operativni detalji strategije.
One su kratkoročno orijentisani i vremenski definisani planovi koji su usmereni ka realizaciji biznis plana i predstavljaju aktivnosti koje utiču na uspeh realizacije biznis plana.
Aktivnosti predstavljaju detaljno planiranje taktike.
Ko šta radi, kada i kako? Koji procesi i aktivnosti su potrebni da bi se stvari dogodile onako kako očekujemo?
Kontrola identifikuje šta treba da se izmeri, postupak kontrole i korektivne mere kada se ciljevi ne postižu.
Kontrolni deo plana osigurava da znaš da li se stvari odvijaju kako treba ili ne – i na osnovu toga možeš izvršiti prilagođavanje – pre nego što bude prekasno.
Veza biznis plana sa ostalim planovima
Biznis plan opisuje dugoročnu kompanijsku strategiju koja usmerava i utiče na druge planove u kompaniji. Na vrhu je hijerarhije poslovnog planiranja, obuhvata sisteme, procese, resurse i strukturu. Marketinški plan, međutim, obuhvata prodaju, distribuciju, komunikaciju i isporuku proizvoda ili usluge, sa namerom da se postignu kompanijski ciljevi navedeni u biznis planu.
Integrisani sa biznis planom mogu biti, na primer, marketing plan, plan digitalnog marketinga, plan komunikacija, višekanalni marketing plan i/ili plan pojedinih kampanja.
Različite kompanije koriste različite planove, pokrivajući različita područja i vremenske okvire. Ono što je presudno u poslu je da se planovi koji se koriste, vremenski okviri i način njihovog integrisanja dobro usklade.
Ukoliko želiš da, za tvoj postojeći ili budući biznis, zajedno napravimo biznis plan, marketing plan, ili neki od drugih pomenutih planova, kontaktiraj nas na info@golddust.rs.
Saznaj više o nama.